17 listopada 2024

Z czego będziemy sądzeni?

W Ewangelii czytamy, że sąd ostateczny nastąpi dopiero na końcu czasów i będzie dotyczył całej ludzkości. Tymczasem my sami często modlimy się za naszych bliskich: „Wieczny odpoczynek racz mu dać, Panie…”. I mamy nadzieję, że nasi bliscy zmarli są już w niebie. Co do świętych – na mocy nieomylności papieża – mamy taką pewność. Niektórzy mówią, że pierwszym świętym Kościoła był wspomniany wcześniej Dobry Łotr. Jemu nie papież, a sam Jezus obiecał w ostatniej chwili: „Zapewniam cię, jeszcze dziś będziesz ze mną w raju”. Doktryna Kościoła rozróżnia dwa istotne momenty – tzw. sąd indywidualny i sąd ogólny, czyli paruzja.

 

Po śmierci człowieka ma miejsce sąd osobisty. Czym on jest? Tutaj przychodzą nam z pomocą, świadectwa tych, którzy doświadczyli śmierci klinicznej albo którzy mieli doświadczenia mistyczne lub spotkania z osobami zmarłymi. Oni mówią dość zgodnie, że sąd indywidualny to doświadczenie Bożego światła – poznanie w jednej sekundzie prawdy o sobie samym i o Bogu. To jest ten moment, kiedy poznajemy, jakie nasze życie miało być, a jakie faktycznie było. Stajemy przed Bogiem w prawdzie – tacy, jacy jesteśmy. Ten moment prawdy bywa bolesny, bo uświadamiamy sobie, że nie jesteśmy godni przebywać z Bogiem na wieki. I właśnie wtedy przychodzi nam z pomocą Duch Święty, czyli Ten, który jest Adwokatem i Obrońcą przed oskarżycielem.

 

Natomiast o sądzie ostatecznym mówimy z perspektywy całej ludzkości. Oczywiście tylko z naszego obecnego punktu widzenia jest między nimi różnica czasu – okres miedzy śmiercią konkretnej osoby a końcem świata. Z perspektywy wieczności, gdzie nie będzie upływu czasu, wygląda to pewnie inaczej, choć teraz nie jesteśmy sobie w stanie tego wyobrazić. Mistrzowie teologii, jak św. Grzegorz Wielki czy św. Bonawentura, uczą, że – analogicznie do sądu indywidualnego – sąd ostateczny będzie polegał na tym, iż wszyscy poznają prawdę o tym, jak mogły i powinny toczyć się dzieje świata, a jak faktycznie się potoczyły przez skutki grzechu pierworodnego. Zobaczymy wówczas wszystkich – bliskich żyjących i zmarłych; tych, którzy przebywają w czyśćcu, i tych, którzy w niebie radują się oglądaniem Pana Boga. To wtedy Chrystus powie słynne słowa: „Byłem głodny, spragniony, nagi, w więzieniu…” (por. Mt 6,19-24).

Między jednym a drugim sądem nie ma sprzeczności. Sąd indywidualny dotyczy konkretnego człowieka, ale żaden człowiek nie jest samotną wyspą – życie każdego z nas wpisane jest w dzieje ludzkości i całego świata. (..)

 

Czy myśl o sądzie ostatecznym powinna w nas wzbudzać strach i drżenie? Każdy sąd siłą rzeczy oznacza rozliczenie i zderzenie z prawdą o sobie. Więc każda ocena i osądzenie jest związane z jakimś stresem i emocjami. Poza tym człowiek boi się tego, czego nie zna, a przecież my nie wiemy, co dokładnie wydarzy się w dniu sądu – biblijne opisy ostatecznego operują głównie metaforyką i literackimi obrazami typowymi dla mentalności ludzi judaizmu II Świątyni. (…)

 

Jako chrześcijanie musimy rozeznawać duchowo i zadawać sobie pytanie o to, co w danej sytuacji będzie w myśl chrześcijańskiej wizji świata dobre, a co złe. Gdy rozeznaję, proszę o pomoc Ducha Świętego, wtedy On mi pomaga. I albo jestem mu posłuszny, albo jestem mu nieposłuszny. Jeżeli jestem mu nieposłuszny, to biorę za to pełną odpowiedzialność, sam na własne życzenie wchodzę w struktury grzechu. Natomiast jeżeli słucham Ducha Świętego, to – nawet jeśli sprawy pójdą nie po mojej myśli i nie uchronię od grzechów siebie i innych – wierzę, że Pan Bóg będzie patrzył na sprawę całościowo. Weźmie pod uwagę nie tylko sam czyn, ale i jego kontekst oraz moją zdolność odnalezienia się w tej sytuacji.

 

Kwestia sprowadza się więc do pytania, czy mamy serce ukształtowane łaską Bożą. Jeśli tak, będziemy coraz bardziej wyczuleni na sprawy Boże i zdolni do podejmowania właściwych wyborów moralnych. Będziemy coraz lepiej rozumieć potrzeby drugiego człowieka, nie będziemy egocentryczni, zauważymy tych, którzy są w potrzebie. To oczywiście wymaga od nas czasu, cierpliwości, pracy nad sobą i wewnętrznego skupienia. Wypracowanie wrażliwości duchowej i sumienia to proces, który trwa właściwie całe życie. I to – tak sądzę – będzie Pana Boga interesowało na sądzie ostatecznym. On będzie badał nasze sumienia, na ile zostały ukształtowane miłością. Zapyta, czy przy podejmowaniu różnych decyzji – choćby najbardziej niejednoznacznych i trudnych – kierowaliśmy się miłością i czy mieliśmy na względzie dobro swoje i drugiego człowieka.

 

 

Fragment z książki „Dokąd po śmierci. Sąd, niebo, czyściec, piekło” o. Piotr Różański SP; cyt. za: http://stacja7.pl